Nutcase cykelhjälmar för barn och vuxna

Nutcase cykelhjälmar är utan tvekan en av de mest populära cykelhjälmsmärkena just nu och har varit det i några år efterhand. Nutcase är speciellt känd för deras hjälmar i olika snygga mönster, men trots det så är det den svarta modellen 'Nutcase Blackish' som är den mest populära. 

Nutcase cykelhjälmen har tagit fram en barn- och en vuxen-kollektion. Barnmodellerna passar huvudstorlekarna 48-52 cm (X-Small) och vuxenmodellerna passar 52-56 cm (Small), 56-60 cm (Medium) och 60-64 cm (Large). Obs: Många barn över 4 år ska använda Small i vuxen-modell.

Nutcase är för närvarande et av de mest populära cykelhjälmsmärkena. Det är de förmodligen eftersom de i deras bowlingklot-liknande hjälm har tagit fram en cykelhjälm som man inte har sett förut. Och så har de tillverkat den i en massa olika roliga färger - plötsligt är en cykelhjälm inte längre tråkig. Nutcase har hittills gjort tre olika generationer av cykelhjälmar.

Den första generationen hade vanligt hakspänne och inget skruvspänne i nacken (men skuminlägg). Den andra generationen fick det smarta magnetlåset som hakspänne samt ett skruvspänne i nacken. Den tredje versionen fick också magnetiskt hakspänne, och skruvspännet i nacken vidareutvecklades medan man också lade till en avtagbar skärm framtill.

Allt i allt en riktigt cool cykelhjälm som passar de flesta. Nutcase har nämligen både gjort en kollektion för vuxna och en Nutcase-kollektion för barn. Nutcase-hjälmarna kostar normalt mellan 400 och 550 kr, allt efter vilken modell du väljer.

Nutcase är i allmänhet ett av de absolut populäraste märkena här på eCykelhjälm.se och vi är mycket stolta över att kunna hjälpa dig att hitta din nya Nutcase hjälm. Det är inte lätt att välja en ny cykelhjälm, men vi hoppas att vår översikt har hjälpt dig få en bra överblick över de möjligheter som finns. Men det finns ju många, och kanske har du bara blivit ännu mer förvirrad nu - det hoppas vi inte för det var absolut inte meningen.

Vi kan garantera dig att en Nutcase cykelhjälm är en av de bästa hjälmarna du över huvud taget kan välja, och så är den till och med en av de mest populära på marknaden eftersom den är mycket modern i både sin form och färgerna man kan få den i. Du har säkert hört Nutcases motto: "I love my brain".

Varför välja en Nutcase cykelhjälm?

Vi är återförsäljare av de populära Nutcase cykelhjälmarna som har blivit extremt populära pga. deras annorlunda stil. Nutcase cykelhjälmarna har en mycket rund form och finns i massor av olika snygga färger.

Du kan få din nya Nutcase cykelhjälm i tre olika varianter, så man ska alltså välja mer än bara färg och storlek. De har nämligen delat upp deras hjälmar i tre olika generationer:

  • - Nutcase cykelhjälm generation 1: Hjälm med normalt hakspänne utan skruvspänne i nacken (men med skuminlägg)

  • - Nutcase cykelhjälm generation 2: Hjälm med magnetiskt hakspänne och skruvspänne i nacken

  • - Nutcase cykelhjälm generation 3: Hjälm med magnetiskt hakspänne, nyutvecklat skruvspänne i nacken och med avtagbar skärm.

Generation 3 är naturligtvis den mest avancerade och därmed också den dyraste, medan generation 2 är lite billigare och generation 1 är billigast. OBS: Vi säljer för närvarande bara Generation 3 här på eCykelhjälm.se, eftersom vi tycker att denna är betydligt bättre än de gamla modellerna - denna generation har vi också ett riktigt stort urval i, så du kan med garanti hitta en som du tycker om. 

Nutcase – cykelhjälmen som passar alla huvuden

Nutcase – galning eller nötskal som namnet bland annat kan översättas till på svenska – är en kreativt designad cykelhjälm som passar på huvudet i trafiken i alla ordets betydelser. Oavsett om du cyklar, åker skateboard, kör motorcykel eller åker snowboard, skidor eller windsurfar, så kan du med en Nutcase cykelhjälm på huvudet visa omvärlden en aning av din personlighet med varumärkets karakteristiska design i livfulla färger. Filosofin är att det ska vara roligt samtidigt som det ska vara cool och snyggt. Kort sagt har det blivit smart att bära cykelhjälm.

Urvalet av Nutcase hjälmar är enormt

Idag finns det inte någon design i pangfärger som du inte skulle kunna känna igen dig själv i. Alla hjälmar är designade på så sätt att de uppfyller precis de säkerhetsbehov som finns inom de olika typerna av sport. Här nämner vi exempelvis  – inom cykelsport och skateboard: Regnbåge, fyrklöver, rosa gepard eller flyghjälm. Inom vattensport: Kustvakt, vattenmelon, hajangrepp eller klippa. I snön:  Captain America, holländsk orange, Stumptown Woddy eller Whitedana. Motorcykelhjälmar: Union Jack, Americana, salt, peppar eller gammaldags racinghjälm!

Urvalet är enormt och inom barnhjälmar finns det ännu fler snygga och unika mönster som kan glädja och inspirera alla barn. Om du vill följa stilen helt ut så finns det många alternativ, om du vill ha olika Nutcase tillbehör som till exempel ringklockor och öronvärmare under hjälmen. Man ska heller inte glömma att ”galningarnas” cykelhjälm naturligtvis uppfyller alla standarder för säkerhet i trafiken och på idrottsplatser och träningsanläggningar. Hjälmarna sätts fast under hakan med ett magnetlås, så slipper man det obehagliga klicket som kan nypa huden. Det finns också ett skruvspänne i nacken så att hjälmen alltid passar perfekt och solskärmen framtill kan du ta av och på beroende på sol, väder och vind.

Säkerhet är av största vikt för Nutcase

Det amerikanska företaget säger att Nutcase cykelhjälm handlar om att göra hjälmar för skojs skull och för din säkerhet. Företaget strävar efter att göra en hjälm för varje personlighet. Utomhusaktiviteter med vissa risker är ett populärt tidsfördriv för fler och fler människor. Därför är det mycket viktigt att skydda en av dina ädlaste delar, nämligen huvudet och hjärnan! Allt fler väljer därför att cykla med hjälm, även om det inte finns någon egentlig lag som kräver det.

Olyckor på cykeln inträffar inte alltid när det finns andra inblandade, eller efter en kollision med en bil eller liknande. Det händer faktiskt ofta när du minst anar det. Det kan vara ett ögonblick utan uppmärksamhet när du är ensam på vägen eller cykelstigen. Det kan vara i en olycklig kollision med andra cyklister, fotgängare eller annat som rör sig utomhus. Fall och kollision på cykeln är mycket vanliga och det kan många människor skriva under på. En Nutcase hjälm förhindrar de allvarligaste skadorna på skallen och hjärnan om det värsta skulle hända.

Historien om Nutcase hjälmen

Den första Nutcase hjälmen skapades i ett garage i Portland, Oregon i USA, november 2000. Garaget tillhörde Michael Morrow, en fotbollsentusiast och hängiven fan av Oregon Beavers från Oregon State University i staden Corvallis. Favoritlaget stod inför årets match mot rivalerna från University of Oregon: Oregon Ducks! Michael Morrow ville markera den viktiga matchen med ett festligt och kreativt inslag, och idén kom när han såg en svart cykelhjälm hängande på en krok i garaget. I det ögonblicket fick han en idé. Michael tog en rulle orange tape och gick igång.

State of Oregons färger är svart och orange, så därför tejpade han en remsa hela vägen över den svarta hjälmen och placerade ett stort, orange 'O' på båda sidor. Sedan placerade han fyra plastankor på var sin skruv längst upp på hjälmen. Ankorna fick spelarnummer från Oregon Ducks lag, och som en sista detalj fick de kors över ögonen som om de hade blivit totalt slagna av Beavers. När Michael åkte till stadium med hjälmen möttes han av stor entusiasm och folk älskade hans tilltag med den roliga cykelhjälmen. Idén tog form efterhand under matchen: Cykelhjälmar och sporthjälmar är tråkiga! Hjälmar som en förlängning av en persons unika personlighet existerar inte. Vi är stolta över att vara Nutcase återförsäljare som säljer hjälmar till hela Sverige och Danmark.

Nu säger de Nutcase om hjälmen i hela världen

De kommande sex åren fortsätter Michael Morrow arbetet på sin idé som nu har gått från tanke till handling. Under våren 2005 är Nutcase redo att presenteras för resten av världen. Den grundläggande idén med Nutcase hjälmen är en kombination av stark visuell grafik och design för olika användningsområden, som sedan har blivit så populärt bland cyklister, skejtare, motorcyklister, snowboardåkare samt inlines- och rullskridskoentusiaster.

Hjälmarna skulle vara "cool" som Morrow säger själv: "Vi skapade Nutcase hjälmar för oss själva, våra barn och våra vänner. Mottagandet har varit fantastiskt." Morrow och anställda hos Nutcase skulle från början bara göra hjälmar för vuxna och inte bara med tecknade figurer för barn. Cykelhjälmar som var enklare och smartare än det förutsägbara aerodynamisk design som annars dominerade marknaden helt.

I dag är Michael Morrow och teamet bakom varje Nutcase hjälm fortfarande upptagna med att utforma en kreativ hjälm som också uppfyller kraven på säkerhet i trafiken. Men för människor som vill sticka ut lite från mängden. Hjälmarna tillverkas nu som då i Portland, Oregon. Nu för tiden med något större kundgrupper från Nordamerika, Europa, Asien och Australien.

Med en Nutcase cykelhjälm är du redo för en säker cykeltur till och från jobb, fritid, till aktiviteten, skola och utbildning och du är klädd med stil och personlighet som inga andra märken på marknaden kommer i närheten av. Vi är Nutcase återförsäljare och det finns det faktiskt inte så många i Sverige.

Nutcase hjälmar: Visa andra vem du är

En Nutcase hjälm passar ditt huvud och förnöjer din själ. Det är mottot för den amerikanska hjälmtillverkaren Nutcase från Portland i delstaten Oregon. Företaget har på ett par år fått mycket uppmärksamhet för sin eleganta och unik design i en internationell klass. I början var det bara kräsna och frihetsälskande skateboardåkare och snowboardåkare som föll för denna iögonfallande stil. Men idag famnar Nutcase mycket bredare och du ser allt från affärsmän till unga studenter som lyser upp i stadsbilden över hela världen.

Så blev idén till om värdens tokigaste hjälm – historien om Nutcase cykelhjälm

Kvällen innan en av de stora matcherna i amerikansk fotboll i Oregons historia hade Michael Morrow fått en idé om att han ville skapa något helt unikt inför matchen som inte setts förut. Han ville skapa uppmärksamhet på ett roligt och inspirerande sätt - något ovanligt. Michael Morrow föddes i Oregon och han var stor och passionerad fan av en av statens största fotbollslag, nämligen Oregon Beavers. Matchen som Michael och tusentals andra fotbollsfans var så fokuserade på var lokalmatchen mot de eviga rivalerna från Oregon Ducks, som var hemmahörande ungefär 60 kilometer från Morrows stad Corvallis.

Det var nämligen ovanligt att de två rivaliserande lagen båda var i ligans topp och nästa dag skulle de två lagen äntligen spela mot varandra - och städerna kokade av spänd förväntan. Och Michaels hjärna kokade med när han försökte hitta på ett unikt sätt att visa sitt stöd för Beavers.

Michael Morrow arbetade som kreativ direktör i sin egen reklam- och varumärkesbyrå och han hade gått ut i sitt garage, där han ofta kände att han fick bra inspiration. Hans blick föll på en gammal svart cykelhjälm som hängde på en krok. Han tog ner hjälmen och hittade lite orangefärgad eltejp och gick igång. Först klistrade han en tejpremsa tvärs över hjälmens framsida till baksidan. Sedan formade han bokstaven O på hjälmens båda sidor.

Sedan satte han fast fyra skruvar på hjälmens topp, och vid varje skruv satte han en gul plastanka med tröjnummer av spelarna från Oregon Ducks. Till sist ritade han kors över ankornas ögon och – voila - nu satt fyra utslagna ankor på hjälmen - precis så som Ducks spelare skulle se ut efter att Beavers hade slagit dem! Reaktionerna var slående! Den hemgjorda hjälmen orsakade vild spänning och entusiasm bland andra fans och det gav Michael Morrow tanken att arbeta vidare med idén.

Hans tankar kretsade kring sportshjälmar som i princip var tråkiga. Antingen var det barnhjälmar med en påmålad seriefigur eller också var de bara tråkiga, vanliga hjälmar för vuxna. Det fanns ingen hjälm som uttryckte en förlängd del av folks personlighet - en cool hjälm med en attityd som signalerar vem du är som person. Dessa hjälmar fanns inte. Och på så vis kom den första Nutcase hjälmen till världen och på den vägen har det varit sedan 2000.

Ta en Nutcase hjälm på huvudet och älska din hjärna

Michael tillbringade de kommande fem åren med att fortsätta utvecklingen av konceptet som sedan har förändrat tillverkningen av cykelhjälmar. Nutcase hjälmen är ett designmässigt praktexemplar som också sätter en ny standard för cyklisters säkerhet i trafiken. Hans mål med Nutcase hjälmen är att kombinera starkt grafiskt uttryck med elegant design som tilltalar både cyklister, inlines, skejtare och skotrar! Innan Nutcase hjälmen hade de inga smarta eller snygga skydd att välja mellan, men det fick de nu.

Nutcase jobbar med nya design och modeller på så sätt att de gör cykelhjälmar till sig själva, sin familj och sina vänner. Hjälmarna ska återspegla personens utstrålning och personlighet. Det kan hända att den trista, grå kontorsmannen i själva verket är en färgstark person som bara inte har möjlighet att visa det för omvärlden. Men med en festlig eller iögonfallande Nutcase hjälm på huvudet kan han nu visa att han är mer än en talande kostym.

"Jag älskar min hjärna", är Nutcase´s motto idag. Och det är ett träffande uttryck. För med en Nutcase hjälm skyddar du huvudet med marknadens trendigaste hjälm. Det finns massor av färgglada modeller att välja mellan, så det är bara att sätta igång och njuta av uppvisningen.